
De stop-over van The Ocean Race in Den Haag was een groot succes. Mede door het prachtige weer en de ideale zeilomstandigheden beleefde de vloot van ’s werelds zwaarste zeilrace een prachtige week in de haven van Scheveningen. Donderdagmiddag voeren de boten weer uit, ze zijn nu op weg naar Genua voor de laatste etappe. Helaas werd, 15 minuten na de start, de IMOCA boot van klassementsleider 11th Hour Racing aangevaren door team Guyot. Beide boten moesten met serieuze schade terug naar de haven.
Er vielen geen gewonden bij de aanvaring. Benjamin Dutreux, schipper van Team Guyot, erkende schuld. ,,De boot van 11th Hour Racing verscheen voor ons in beeld en het was onmogelijk contact te vermijden, we waren te laat. Ik neem alle verantwoordelijkheid, het is onze fout.”
Charlie Enright, schipper van koploper 11th Hour Racing, wilde niet speculeren over het verdere verloop van de etappe naar Genua. ,,Dit is niet de manier waarop we de race willen eindigen. Net zo min als dat Team Guyot dat wilde. We zullen zien wat er verder gaat gebeuren. Dit zal niet de reden zijn dat we niet finishen. Wat er ook voor moet gebeuren, wij zullen een oplossing vinden.”
Team Guyot heeft zich uit de wedstrijd teruggetrokken en heeft Enright hulp aangeboden bij het repareren van de gehavende IMOCA. ,,We zullen ze op alle mogelijke manieren helpen’’, aldus Dutreux.
Gerd-Jan Poortman
Toernooidirecteur Gerd-Jan Poortman keek, hoewel de aanvaring ook hem zichtbaar raakte, vol trots terug op de week in Scheveningen. ,,Den Haag heeft een prachtig visitekaartje voor het zeezeilen in Nederland afgegeven.” Hij sprak van ,,Caraïbische omstandigheden. Het was warm, maar het was ook nog eens fantastisch zeilweer. We hebben hier voor de kust van Den Haag de mooiste In-Port Races van de hele Ocean Race gezien. Dit waren dagen waar je, als je een bezoek aan Scheveningen heb gebracht, jaren later nog aan terugdenkt.”
Een kleine 130.0000 enthousiaste racefans bezochten deze week het Ocean Live Park in de Eerste en Tweede Haven van Scheveningen.
Unieke omstandigheden
De zeilomstandigheden tijdens de stop-over in Den Haag werden door kenners als ‘uniek’ omschreven. Op woensdag konden de spectaculaire IMOCA’s dankzij de stevige noordoostenwind zelfs op hun foils varen. Gedragen door de wind werd met een snelheid van bijna 30 knopen, een kleine 60 kilometer per uur, gezeild. Wat Poortman betreft ,,smaakte The Ocean Race Den Haag 2023 naar meer. Ik hoor om me heen ook alleen maar ontzettend positieve verhalen. Het zou prachtig zijn als ook de volgende Ocean Race weer naar Den Haag komt.”
Gemeente Den Haag
Wethouder Hilbert Bredemeijer (Onderwijs, Jeugd en Sport) sprak met de organisatie van The Ocean Race over de toekomst. ,,We hebben naar elkaar uitgesproken dat we straks, als de race helemaal voorbij is, nog eens rustig met elkaar gaan evalueren. Het is goed om te horen wat nu precies de plannen van de organisatie zijn voor de volgende races. Het is The Ocean Race in ieder geval duidelijk dat wij onderdeel van dit evenement zijn. Hoe dat er praktisch uit gaat zien, is nog onduidelijk. Daar moeten we het ook hier in de stad nog over hebben.”
Bredemeijer begreep van de organisatie van The Ocean Race dat deze ,,met name zo aangenaam verrast was dat Den Haag er iedere keer als de zeilers de stad aandoen voor kiest om het evenement opnieuw uit te vinden, iets nieuws en verrassends te kiezen. Dat viel duidelijk erg in de smaak.” Ook had hij veel complimenten gekregen van buitenlandse bezoekers die voor het eerst in de stad waren. ,,De combinatie van het strand, de haven én de stad had ze mega-enthousiast gemaakt.”
Voor 2025 staat The Ocean Race Europe op het programma, terwijl voor 2027 een nieuwe reis rond de wereld in de planning staat.
VO65
Rond het middaguur vertrokken de VO65-boten en hun bemanning uit de haven van Scheveningen, later in de middag volgden de IMOCA’s. De VO65-boten voltooien in de komende dagen hun zeilrace door Europa, zij varen drie sprintetappes. Het Poolse WindWhisper Racing Team, met de Nederlandse Arianne van de Loosdrecht aan boord, staat op pole-position om de Sprint Cup te winnen. Team JAJO bracht, met een goeddeels Nederlandse crew, WindWhisper voor de kust van Den Haag de eerste nederlaag toe. De boot voerde bij het verlaten van de Nederlandse kust het veld aan.
IMOCA’s
Voor de IMOCA’s komt in Genua een eind aan een zeilrace van pakweg 32.000 nautische mijlen, zo’n 60.000 kilometer, rond de wereld. 11th Hour Racing Team, winnaar van de leg naar Den Haag, leidde de vloot, maar tijdens de herstart werd de zeezeiler van schipper Charlie Enright dus aangevaren door Team Guyot. Beide boten moesten terug naar de haven. Daar liggen zij momenteel. Er wordt gekeken of reparatie van de schade mogelijk is, waarna de achtervolging kan worden ingezet.
In de haven kregen twee Nederlandse zeilsters vooraf aan het vertrek veel bijval. Rosalin Kuiper noemde de ontvangst door Den Haag ,,werkelijk waanzinnig.” Annemieke Bes liet blijken op een prachtig slotakkoord in Genua te hopen. Zij vaart de laatste etappe op de boot van Team Holcim mee en maakt nog kans op de eindoverwinning. De verwachting is dat de eerste boten van The Ocean Race op 25 juni de haven van Genua binnenvaren. ,,Het belooft een etappe te worden waarin veel tactische en strategische beslissingen moeten worden genomen.”
Bes noemde de stop-over in Den Haag ,,echt grandioos. Het was een week lang een prachtig mooie show. De sfeer was enorm goed, het weer was natuurlijk geweldig. En we hebben prachtige In-Port Races kunnen varen. Het is fijn om te zien dat het harde werken van de lokale organisatie in Den Haag is beloond. Het klopte allemaal als een bus.”