
Het team onder Poolse vlag wint etappe 3 naar Genua en veegt de VO65 Sprint schoon
WindWhisper Racing Team heeft de laatste etappe van de The Ocean Race VO65 Sprint naar Genua gewonnen door de rest van de vloot met een enorme marge te verslaan.
De Poolse boot kwam over de finish in slechts zes knopen wind om 10:27:52 UTC met een tijd van 10 dagen 23 uur 17 minuten en 52 seconden. Met de rest van de vloot die nog meer dan 100 zeemijl moet afleggen in zeer lichte wind, kon WindWhisper de etappe van Den Haag naar Genua winnen met meer dan 18 uur.
Omdat schipper Pablo Arrarte (ESP) niet kon deelnemen aan de laatste etappe, was het aan vorige racewinnaar Daryl Wislang (NZL) om de rol van schipper op zich te nemen. “Het is een geweldig gevoel om hier aan te komen, blij om deel uit te maken van het team, en ik had het geluk dat ik het stuur mocht overnemen voor de laatste etappe.”
Hoewel het er altijd naar uitzag dat ze een gezonde voorsprong hadden bij het binnenvaren van de Middellandse Zee, zorgden de wispelturige briesjes ervoor dat Wislang en de bemanning nooit op hun lauweren konden rusten. “De grootste uitdaging is om iemand te dekken die zo ver achter ligt, omdat de andere boten in heel ander weer zaten. Uiteindelijk besloten we dat we ze niet konden dekken en kozen we ervoor om zo snel mogelijk naar de finish te varen. Er was geen optie om samen met de anderen terug te keren naar de kust.”
De grootste verantwoordelijkheid voor zulke grote beslissingen ligt altijd bij de navigator, dus Aksel Magdahl (NOR) verdient terecht veel lof voor zijn moedige keuzes op het wedstrijdparcours. “We moesten een lastige keuze maken in de Middellandse Zee omdat de andere boten meer dan 100 mijl achter lagen,” zei Magdahl, die ervoor koos om vooruit te blijven kijken in plaats van een meer traditioneel, defensief spel te spelen door de tegenstand te dekken. “We besloten om richting de kust van Algerije te gaan om de snelste route te nemen. We dachten dat de andere optie om de andere boten te dekken langzaam voor ons zou zijn. Dus gingen we voor wat we dachten dat onze snelste optie was en dat pakte goed voor ons uit.”
Magdahl wint ook de navigator’s award, de Vasco da Gama Mirpuri Foundation Prize voor de eerste boot die de lijn van 37 graden noorderbreedte passeert. Dat was grotendeels te danken aan een zeer goede beslissing om zich los te maken van de vloot in het Kanaal, een beslissing die afwezige schipper Pablo Arrarte met grote belangstelling had gadegeslagen vanaf de wal. “De jongens maakten een grote strategische beslissing. De vloot zat in lichte druk en de grote bries kwam eraan. Zij bleven noordelijker en de grote druk bereikte hen als eerste. Dat was het belangrijke moment om los te komen van de vloot.”
Vanaf dat moment keek het team niet meer achterom en ging het met een gezonde marge aan de leiding in de Straat van Gibraltar. Voor Phil Harmer (AUS) is de overwinning van vandaag extra speciaal omdat het gebeurt op zijn 44e verjaardag. De tweevoudig winnaar van de race was blij terug te zijn aan boord van de VO65 en ’s nachts door de Straat van Gibraltar te zijn gevaren, waardoor hij de orka’s, die iets te veel aandacht hadden voor sommige andere VO65’s, kon ontwijken. “Ik denk dat de orka’s sliepen toen we door de Straat van Gibraltar voeren.